maandag 29 augustus 2011

Knutselen


Ik heb het al genoemd in eerdere blogberichten; het rijskastje. 
Door zo’n kastje kun je deeg laten rijzen op een constante en optimale temperatuur. Met zo'n kastje gaat het rijzen sneller en kun je de rijstijd beter sturen. Het is heel simpel zelf te maken. Een goede afmeting is 35 cm hoog, 35 cm diep en 45 cm breed. Mijn kastje is gemaakt van 12 mm dik multiplex. Boven achterin het kastje heb ik een fitting voor een lampje met kleine fitting geplaatst. Het kastje wordt verwarmd door een 25 watt lampje. Neem je een 40 watt lampje zoals ik laatst gedaan heb dat krijg schroeiplekken en wordt het kastje bovenin warmer dan de aangegeven maximale temperatuur van 37 °C. Niet doen dus! 
 Aan de buitenzijde zit de schakelaar. In het kastje heb ik een rooster van multiplex latten gemaakt zodat, als ik zowel iets boven als beneden heb staan, er toch voldoende luchtcirculatie is en het onderop ook warm wordt. Het deurtje heb ik bevestigd met een lang scharnier en een magneetsluiting houdt het deurtje gesloten. Aan de onderzijde heb ik 4 dopvoetjes bevestigd. Het kastje is ongelakt zodat het eventueel vocht op kan nemen en er geen condens en daardoor schimmel kan ontstaan als ik het kastje enige dagen niet in gebruik heb. 
Ik krijg diverse vragen over waar je verschillende soorten broodmeel kunt kopen. Als je adresjes hebt geef ze dan door dan publiceer ik ze samen met mijn adrestips in een volgend blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten