zaterdag 1 december 2012

Kruidnootjes

Ik koop eigenlijk nooit kruidnoten want zelf kruidnootjes bakken is een fluitje van een cent. Bovendien smaken ze zoveel lekkerder dan de kant-en-klaar gekochte kruidnoten.
Maar tijdens de laatste keer bakken ging er iets mis. Ik had een mooi siliconen bakmatje gekocht en gebruikte het recept dat ik al jaren probleemloos gebruik. Stom verbaasd was ik toen ik na afloop van de baktijd het bakblik uit de oven haalde. De kruidnoten waren allemaal uitgelopen tot kleine ronde koekjes. Dit was mij nog nooit overkomen. Direct nog een portie gebakken op bakpapier en hierop lukte het wel. Ik denk dat het siliconen matje heter wordt en dat de kruidnootjes daardoor uitlopen.
Links zie de pepernoten die gebakken zijn op het siliconen bakmatje en recht die gebakken zijn op bakpapier. De platte zijn gemaakt met bruine basterdsuiker en de ander met gele.

 Voor ± 500 g
200 g zelfrijzend bakmeel
zout
125 g koude boter
100 g gele of bruine basterdsuiker
1 eetlepel melk
1-2 eetlepels speculaaskruiden
extra nodig: bakpapier

Zeef het bakmeel met een mespunt zout boven een kom. Snijd de boter en met 2 messen in kleine stukjes door het meel. Voeg de suiker, de melk en de speculaaskruiden toe en kneed met koele hand tot een soepel deeg. Laat het deeg, verpakt in huishoudfolie, 30 minuten in de koelkast rusten. 
Verwarm de oven voor op 175 °C. Bekleed een bakblik met bakpapier. Vorm kleine balletjes ter grootte van een knikker van het deeg, leg ze op het bakblik en druk ze iets plat. Bak de kruidnootjes in ca. 15 minuten bruin en gaar. 

Tip 
• Rol het deeg uit tot een lap van ± 1 cm dik en snijd de lap in kleine vierkantjes. Rol elk vierkantje tot een balletje. 
• Of je nu gele of bruine basterdsuiker gebruikt dit maakt voor het resultaat en de smaak bijna niets uit, het leuke is dat kruidnoten gemaakt met gele basterdsuiker in eerste instantie lichter van kleur zijn maar na een dag bijna net zo donker als kruidnoten gebakken met bruine basterdsuiker.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten