vrijdag 25 november 2011

Yvettes Irish whiskey soda brood


In mijn blog van 13 oktober had ik het al aangekondigd ik zou het recept van het Irish whiskey soda bread uit Yvettes Home Made Winter geven. Dus hier is dan het beloofde recept. Had ik meteen een goed excuus om de fles Ierse whiskey, die ik van Brain Quinn van Locke’s Old Kilbeggan Distillery in Ierland kreeg, open te maken. Deze distilleerderij herbergt een bijzonder museum maar dat komt in een volgend blog aan de orde. Nu heb ik de whiskey gebruikt in dit recept en het resultaat is een lekker groot en smakelijk brood waarin de karwij en de whiskeyrozijnen smaakbepalend zijn. Heerlijk!
Irish whiskey soda bread

150 g rozijnen en krenten
1 koffielepel karwijzaad
4 eetlepels Ierse whiskey
1 kg bloem
3 eetlepels suiker
1 eetlepel bakpoeder
½ theelepel baking soda (zuiveringszout)
snuf zout
50 g boter op kamertemperatuur
2 eieren
± 400 ml karnemelk, of meer/minder als nodig blijkt om een samenhangend deeg te maken

Verwarm de oven voor tot  200 °C. Vermeng de rozijnen en krenten met het karwijzaad en de whiskey en laat even staan. Meng bloem, suiker, bakpoeder, baking soda, snuf zout, en de boter tot grove kruimels.
Schep dan het rozijnen-whiskeymengsel snel door het bloemmengsel. Klop de eieren los, bewaar 2 eetlepels ervan in een kommetje en giet de rest bij de karnemelk. Giet het vervolgens bij het bloemmengsel en kneed tot alles net mooi bij elkaar blijft. Niet langer!
Vorm een mooie bol van het deeg, til het op de ingevette bakplaat en besmeer met het achtergehouden ei. Maak nu met een scherp mes een kruis in het midden.
Bak het brood in 40-45 minuten gaar, het brood moet hol klinken als je er op klopt. Laat het op een rooster even afkoelen.
Serveer dit zalige brood eens met zoete whiskeyboter. Roer 200 g zachte boter met 200 g gezeefde poedersuiker romig. Voeg al roerend 1 dl Ierse whiskey toe en laat het in de koelkast opstijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten