dinsdag 22 november 2011

Glutenvrij brood



Omdat ik veel gelezen had over koolhydraatarm brood gemaakt van teffmeel wilde ik dat natuurlijk ook eens proberen maar dan wel gemaakt met zuurdesemmoederdeeg in plaats van gist. Maar even teffmeel kopen hier in Drenthe is nog zo eenvoudig niet. Maar bij de natuurvoedingswinkel stond nog één zak teffmeel het schap. Zeker erg populair nu koolhydraatarm brood hip is! Bijna 8 euro armer en met een zak meel van 900 gram naar huis om met glutenvrije en koolhydraatarme meel brood te gaan bakken. Het meel smaakt een beetje muffig en zanderig en het ruikt net zoals het smaakt. Dus ik stond al een beetje sceptisch tegenover mijn teffbrood experiment. Ik heb de verhoudingen voor een zuurdesembrood gehanteerd. Het resultaat: een vreselijk scherpzuur en muf smakend brood dat een langere tijd rijstijd nodig had dan een ‘normaal’ zuurdesembrood. Ook leek het wel een baksteen, heel compact en vast! Dus voor mij geen teffbrood meer. Bovendien had ik mijn Franse moederdeeg gebruikt dus moest ik weer een nieuwe starter maken dus ik baalde vreselijk. Ik gebruik de rest van het meel wel om injera, het pannenkoekachtige brood dat in Ethiopië, Eritrea en Somalië van dit meel gemaakt wordt, te maken.
Op de verpakking staat een recept voor gistbrood dus voor wie het wil maken:
Teffbrood

225 ml lauwwarm water
10 g verse of 8 g gedroogde gist
450 g teffmeel
35 g margarine
4 eieren

Doe het water in een kom en los de gist erin op. Voeg het meel, de margarine en de eieren toe en meng alles goed door elkaar. Doe het deeg in een ingevette brood- of cakevorm. Laat het deeg afgedekt met huishoudfolie 45-60 minuten op een warme plaats rijzen. Verwarmd e oven voor tot 230 °C. Bak het brood in 35 minuten bruin en gaar. Laat het afkoelen en bewaar in een plastic zak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten