vrijdag 2 september 2011

Lekker cranberry-rozijnenbrood


En lukt het al een beetje? Of blijven je broodjes nog steeds wat klein en compact? Zuurdesembrooddeeg maken en brood bakken is vooral het gevoel krijgen in wat het deeg doet zodat je het goed kunt inplannen. Overdag rijst mijn brooddeeg en ’s avonds bak ik de broodjes af.
Voor mij was de Franse starter ook een experiment want ik heb altijd gewerkt met een vloeibaar moederdeeg. Inmiddels ben ik er nu wel achter dat zo’n Frans moederdeeg een stuk eenvoudig werkt. Als je eenmaal een goede ‘moeder’ hebt dan heb je er veel minder werk aan dan aan het vloeibare moederdeeg dat je elke dag moet onderhouden. Ik bewaar het bolletje franse moederdeeg afgedekt in de koelkast, haal het de dag voordat ik brood wil bakken eruit en de volgende ochtend ga ik ermee aan de gang. Het moederdeegbolletje kun je goed afgedekt maximaal 4 dagen in de koelkast bewaren.Maar dan moet je er wel op letten dat je er steeds een bolletje vanaf neemt voor je volgende broodje. Dat doe je na de eerste rijs dus voordat je eventuele kruiden, specerijen, noten of gedroogd fruit erdoor roert. Je zult zien het gaat een keer mis, dat is mij inmiddels ook al een paar keer gebeurd, en dan moet je helemaal overnieuw beginnen met de opbouw van een starter!

Dit cranberryrozijnen brood is gemaakt met als basis het vloeibare moederdeeg en is heel erg lekker.

Je hebt nodig:
350 g biologisch tarwebloem
150 g biologisch volkorenmeel
2 theelepels zout
75 g blanke rozijnen
75 g gedroogde cranberries
200 g zuurdesem
200-250 ml handwarm water
broodvorm (inhoud 1½ liter)
Meng de twee meelsoorten met het zout. Maak een kuiltje in het midden en schenk het moederdeeg en 150 ml van het water erin. Roer goed door en voeg in gedeelten de rest van het water toe. Kneed alles in ± 10 minuten tot een soepel deeg. Voeg als het deeg te vochtig en te slap is eventueel nog mat extra bloem toe. Laat het deeg afgedekt met huishoudfolie op een warme plaats in minimaal 2 uur tot het dubbele volume rijzen. Sla het deeg terug en kneed er de rozijnen en de cranberries door. Doe het deeg in een ingevette broodvorm en laat het nogmaals in ± 1-2 uur rijzen. Snijd halverwege de rijstijd het brood op diverse plaatsen in. Bak het brood in de voorverwarmde oven (200 °C) in ± 25 minuten bruin en gaar. Het brood is gaar als het hol klinkt als je erop klopt. Haal het brood uit de vorm en laat het op een rooster helemaal afkoelen. Ook dit brood kun je goed invriezen. Ik halveer het altijd en vries de twee helften samen in een hersluitbare zak in.
Variatietip: voeg eventueel nog 2-3 theelepels kaneelpoeder toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten