vrijdag 29 juni 2012

In de ban van lekker en ambachtelijk brood


Dit is het vervolg van mijn blog van gisteren.

De resultaten zijn bijzonder. Nu kun je goed zien dat geen oven hetzelfde werkt.
De volgorde van de afgebeelde broodjes zijn gelijk aan de volgorde van de besproken ovens.

De broodjes wegen elk zo’n 470 gram. Twee broodjes zijn gemaakt met Frans type 65 en 2 met Duits tarwebloem type 550.

Na 12 uur in de koeling kwam het deeg er zo uit. Ben niet geheel ontevreden. ’t Voelt mooi elastisch aan en veert terug als ik er lichtjes op druk. Ik heb het 2 uur afgedekt op temperatuur laten komen.





Ondertussen de ovens gaan voorverwarmen. Omdat ik 3 verschillende ovens heb en er nu toch 4 broodjes klaar liggen om afgebakken te worden meteen maar eens de proef op de som nemen wat de verschillende bakeigenschappen van mijn ovens zijn.

Helaas heb ik de broodjes wat door elkaar gegooid en weet ik niet meer welk brood van welk bloem gemaakt is. Duidelijk is dat na het bakken 2 broodjes iets donkerder zijn wat kruim en korst betreft. Ik denk dat die gemaakt zijn van T65. Maar zeker weten doe ik het niet. Dat is iets voor de volgende test!

De Boretti elektrische heteluchtoven (60 cm) wordt voorverwarmd op onder en boven warmte met hetelucht op 240 °C. Daar wordt 1 broodje in gebakken.
Het broodje op een bakblik bekleed met bakpapier ingesneden en in de oven geplaatst, gelijktijdig een klein kopje water op de bodem van de oven gegoten. Temperatuur terug naar 230 °C. Ingestelde tijd 30 minuten.


Het resultaat:

In deze oven bij deze temperatuur ging het te hard. Het broodje was in 15 minuten donkerbruin maar wel gerezen en gaar. De korst ziet er erg ambachtelijk uit. Ook de onderzijde ziet er prima uit. EN.... na het proeven ben ik in jubelstemming! Zo vind ik dat brood hoort te smaken! De korst is iets te donker maar het broodje heeft een mooi kruim en een lekkere bite!



De Siemens combi-oven voorverwarmd op boven en onderwarmte op 240 °C. Daarin worden 2 broodjes gebakken omdat ik eigenlijk altijd mijn brood in deze oven bak en over het algemeen tevreden ben met het resultaat.



De broodjes op een bakblik bekleed met bakpapier ingesneden, in de oven geplaatst en gelijktijdig een klein kopje water op de bodem van de oven gegoten. Temperatuur terug naar 230 °C. Ingestelde tijd 30 minuten.
Het resultaat:



In deze oven vond ik dat het brood bij 230 °C niet voldoende gerezen is. Misschien moet ik de temperatuur toch niet verlagen. De kleur van de korst is mooi, mag iets donkerder en ook ziet de korst aan de bovenzijde er goed uit. De onderzijde van deze broodjes vertonen wat barstjes. Wellicht toch iets van een bakaard want daar zat de broodnaad. De korst is wel minder krokant dan het brood dat gebakken is in de Boretti elektrische heteluchtoven. Smaak is goed met een mooi lichtzuur kruim.

En de Boretti gasoven (90 cm breed) wordt voorverwarmd tot 250 °C met pizzasteen en braadslede onderin. Daar gaat ook 1 brood in.
Het broodje ingesneden en met behulp van een dunne snijplank in de oven op de hete pizzasteen geschoten, gelijktijdig een iets groter kopje water op de bodem van de oven gegoten. Temperatuur terug naar 240 °C omdat de in de oven gelegde thermometer aangaf dat hij niet heter werd dan 240 °C. Ingestelde tijd 30 minuten.
Het resultaat: 


Ik had het niet verwacht maar in deze oven op de pizzasteen gebakken geeft het beste resultaat. Brood na 30 minuten uit de oven gehaald. Dit broodje is het meest gerezen en ziet er prachtig uit. Wel heeft ook hier weer het brood scheurtjes aan de onderzijde. Daar ga ik nog aan werken. Maar ik ben helemaal blij, dank je wel Vicky, Francois en Jelle!
 











 Voor meer info over The Bakery Institute kijk op www.bakeryinstitute.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten