vrijdag 18 mei 2012

Zoet waldkornbrood


Donkere of lichte basis

Ik gebruik als moederdeeg twee deegjes, een donkere en een lichte. Beide bewaar ik in een schaaltje afgedekt met huishoudfolie in de koelkast. ‘s Ochtends haal ik het deeg dat ik nodig heb uit de koelkast en laat het even op temperatuur komen. Ik bak meestal een keer per week brood en dat gaat prima.
Deze keer een broodje met als basis waldkornmeel. Omdat ik een zuurdesembrood van alleen waldkorn te zwaar vind meng ik het meestal met een lichter meel. In dit geval met frans krokant. Deze keer voeg ik ook nog hazelnoten, gedroogd fruit en kaneelpoeder toe. Het resultaat is een lekker donker zoet broodje.


Zoet waldkornbrood

1 portie Frans moederdeeg van donker deeg à ± 175 g op kamertemperatuur
± 300 ml lauwwarm water
350 g donker waldkornmeel
150 g meel voor Frans krokant + extra om te bestuiven
± 7 g zout
2 theelepels kaneelpoeder
150 g gedroogd fruit (in dit geval rozijnen en cranberry’s)
100 g hazelnoten (met vlies)
olie of boter om in te vetten
extra nodig: broodvorm (inhoud

Roer het moederdeeg met ± 1 dl lauwwarm water los. Voeg beide meelsoorten, het zout 1½ dl van het water toe. Kneed alles tot een soepel deeg en voeg zonodig de rest van het water (en eventueel iets meer) toe. Laat het deeg afgedekt met huishoudfolie op een warme plaats of in een rijskastje 2-3 uur rijzen. Sla het deeg terug op een met meel bestoven werkvlak. Neem er ± 175 g deeg af en bewaar het in de koelkast, in een schaaltje afgedekt met huishoudfolie, voor de volgende keer. Strooi het kaneelpoeder, het fruit en de noten op de rest van het deeg en kneed ze er goed door. Vorm een ovale bal van het deeg en leg het in de ingevette broodvorm. Dek het af met huishoudfolie. Laat het brood 3 uur rijzen totdat het net boven de vorm uitkomt. Verwarm de oven voor tot 200 °C. Verwijder de huishoudfolie. Snijd het brood met een scherp (hobby)mes in. Bak het brood in ± 30 minuten in de voorverwarmde oven af. Het brood moet hol klinken als je op de onderzijde klopt. Laat het brood op een rooster afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten