dinsdag 13 september 2011

Olijvenbrood


Inmiddels bak ik mij drie keer een slag in de rondte. Heb inmiddels van één vloeibaar moederdeeg al een vast deegje gemaakt en geef iedereen die maar even roept dat hij of zij van zuurdesembrood houdt een broodje mee!
Over het algemeen gaat het rijzen en bakken goed. Af en toe duurt het rijzen wat langer maar dat is meestal mijn eigen schuld, niet regelmatig het moederdeeg voeden gaat ten kostte van het resultaat! Ik denk er hard over om van het laatste vloeibare deeg ook een vast deeg te maken. ’t Is toch prettiger als er niet zo’n druk op de ketel staat. Want niet voeden betekent dat je deeg dood gaat en daarvoor heb ik al die moeite niet gedaan.
Een van mijn laatste baksels was een olijvenbroodje. Erg lekker met Tome de Bauges A.O.P. een verrukkelijke kaas die ik meegenomen heb uit de Savoie.  Helaas is de kaas bijna op dus moet ik op zoek naar een leverancier van deze lekkere kaas in het Noorden van Nederland. 

Ook voor het olijvenbrood heb ik gebruik gemaakt van het vloeibare moederdeeg.
Je hebt nodig:
350 g meel voor donker tarwebrood (Soezie)
150 g (biologisch) volkorenmeel
2 theelepels zout
200 g zuurdesem
200-250 ml handwarm water
broodvorm (inhoud 1½ liter)
2 eetlepels gedroogde Italiaanse kruiden
50 g zwarte olijven zonder pit
Meng de twee meelsoorten met het zout. Maak een kuiltje in het midden en schenk het moederdeeg en 150 ml van het water erin. Roer goed door en voeg in gedeelten de rest van het water toe. Kneed alles in ± 10 minuten tot een soepel deeg. Laat het deeg afgedekt met huishoudfolie op een warme plaats in minimaal 2 uur tot het dubbele volume rijzen. Sla het deeg terug en kneed er de olijven en de kruiden door. Doe het deeg in een ingevette broodvorm en laat het nogmaals in ± 1-2 uur rijzen. Snijd halverwege de rijstijd het brood op diverse plaatsen in en laat het verder rijzen. Bak het brood in de voorverwarmde oven (200 °C) in ± 25 minuten bruin en gaar. Het brood is gaar als het hol klinkt als je erop klopt. Haal het brood uit de vorm en laat het op een rooster helemaal afkoelen. Ook dit brood kun je goed invriezen. Ik halveer het altijd en vries de twee helften samen in een hersluitbare zak in.
Variatietip: vervang de kruiden door gedroogde oregano en de olijven door 10 in stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes uit olie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten